Ο Βαγγέλης Κανιώρης, απόφοιτος Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού (ΕΚΠΑ), με ειδίκευση στο ποδόσφαιρο (UEFA B) και στο σκι, μιλάει για την πορεία του στον αθλητισμό, τις εμπειρίες του στον Οδυσσέα Μοσχάτου WFC και στον ΕΟΣ Αχαρνών Ski Team, αλλά και για το πώς συνδυάζει το πάθος του για δύο διαφορετικά αθλήματα.
👉 Διαβάστε τη συνέντευξη παρακάτω:
Coaching: Ποιο θεωρείτε το πιο κρίσιμο στοιχείο για την ανάπτυξη ενός νεαρού ποδοσφαιριστή;
Προσωπικά
πιστεύω ότι το θεμέλιο για την ανάπτυξη ενός νεαρού ποδοσφαιριστή/-ριας είναι η
σωστή νοοτροπία και η πειθαρχεία. Η ικανότητα
να δουλεύει συστηματικά με ταπεινότητα, να αντέχει την πίεση και να βελτιώνεται
συνεχώς, ακόμη και όταν τα πράγματα δεν πάνε καλά θεωρώ ότι είναι στοιχεία που
ανοίγουν το δρόμο ώστε το ταλέντο, η τεχνική και η φυσική εξέλιξη να
αξιοποιηθούν στο έπακρο. Χωρίς αυτά, το ταλέντο από μόνο του σπάνια αρκεί.
Προπονητές, οικογένεια και ακαδημία παίζουν μεγάλο ρόλο στο να δοθούν οι σωστές
κατευθύνσεις.
![]() |
Αγγελίες εργασίας στο αθλητισμό!! Link |
Όσον αφορά τη φυσικά
κατάσταση θα έλεγα ότι τα δύο αθλήματα εμφανίζουν αρκετά κοινά χαρακτηριστικά. Αρχικά,
πρώτο κοινό γνώρισμα αποτελούν οι εκρηκτικότητα και δύναμη. Οι
ποδοσφαιριστές/-ριεςεκτελούν
ενέργειες όπως σπριντ, αλλαγές κατεύθυνσης, μάχες σώμα με σώμα.Στο σκι
αντίστοιχα παρουσιάζουν εκρηκτική ώθηση στην εκκίνηση και δυναμική διαχείριση των
στροφών. Κοινό χαρακτηριστικό γνώρισμα
όλων είναι ο ισχυρός κορμός (corestability)για σταθερότητα, έλεγχο κινήσεων
και πρόληψη τραυματισμών, καθώς επίσης και η ευλυγισία και ο συντονισμός. Τέλος, η αντοχή θα λέγαμε ότι είναι το
βασικότερο χαρακτηριστικό που παρουσιάζει ομοιότητες. Το ποδόσφαιρο
είναι ένα διαλειμματικό άθλημα που παρουσιάζει συνεχή κίνηση 90 λεπτών με
ποικιλία εντάσεων.Το σκιαπαιτεί τη διατήρηση υψηλής έντασης σε σύντομο αλλά
απαιτητικό run, με την καρδιοαναπνευστική αντοχή να βοηθά στην αποκατάσταση και
στη συγκέντρωση. Στο κομμάτι της ψυχολογίαςκοινά χαρακτηριστικά γνωρίσματα
θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι η συγκέντρωση υπό πίεση, η διαχείριση του ρίσκου, η
ανθεκτικότητα και πειθαρχία, καθώς επίσης και η αυτοπεποίθηση & νοοτροπία
νικητή που εμφανίζουν ορισμένοι αθλητές και αθλήτριες.
Οι κοινές προπονητικές αρχές που εφαρμόζω σε όλα τα αθλήματα είναι ο περιοδισμός,η εξατομίκευση, η πρόληψη τραυματισμών (ενσωμάτωση προπονητικών μονάδων mobility, ενδυνάμωσης σε σταθεροποιητές μύες, σωστή αποκατάσταση)και η ψυχολογική υποστήριξημέσω προσαρμογής στόχων και κινήτρων ανάλογα με την ηλικία και την εμπειρία. Στο ποδόσφαιρο δίνω έμφαση στην ανάπτυξηκαι δημιουργία ισχυρού κορμού και κάτω άκρων, αντοχής μέσωδιαλειμματικήςμορφής μέτριας και υψηλής έντασης αλλά και με τη χρήση αγωνιστικών παιχνιδιών, εκρηκτικότητας και τεχνικο-τακτικών στοιχείων. Σε σχέση τώρα με το Σκι (αλπικό), θα έλεγα ότι επιμένω εξίσου στο να δημιουργήσουν οι αθλητές έναν ισχυρό κορμό και κάτω άκρα, όπως και στην καλλιέργεια εκρηκτικής δύναμης, ισορροπίας και νευρομυϊκού ελέγχου. Για τους Αρχάριους / Αναπτυξιακό στάδιο,στόχος είναι η μάθηση βασικών κινητικών προτύπων (τρέξιμο, άλματα, ισορροπία).Για τους αθλητές τουΜεσαίου επιπέδου / Εφηβικό – ημιεπαγγελματικό, στόχοςείναι η αύξησηδύναμης, ταχύτητας και αντοχής ειδικά για το άθλημα. Τέλος, για τους αθλητές του Υψηλούεπιπέδου/ Επαγγελματίες στόχος είναι η λεπτομερής εξειδίκευση καιπροσαρμογή στον ρόλο ή αγώνισμα.
Player Development: Ποιο είναι το πιο συχνό λάθος που βλέπετε στους αθλητές που ξεκινούν ποδόσφαιρο ή σκι, και πώς τους καθοδηγείτε;Αναφορικά με το ποδόσφαιρο, το πιο συχνό λάθος που
συναντώ σε αθλητές είναι η εστίαση μόνο στην τεχνική (ντρίμπλα,
σουτ, πάσα) και η παράβλεψη της φυσικής κατάστασης, της θέσης του σώματος και της
καλλιέργειας της αντίληψης του παιχνιδιού.Πολλοί νέοι παίκτες θέλουν να “λάμψουν” με την μπάλα αλλά ξεχνούν
βασικά στοιχεία όπως κίνηση χωρίς μπάλα, αμυντική τοποθέτηση και συνεργασία με
την ομάδα.Για την καθοδήγηση αυτών των λαθών,εξηγώ ότι “ο καλός
ποδοσφαιριστής δεν παίζει μόνο με την μπάλα, αλλά και με το μυαλό και το σώμα
του χωρίς αυτήν”, δίνω ασκήσεις απλών μοτίβων (π.χ.
πάσα-κίνηση-υποδοχή) που συνδυάζουν τεχνική με τακτική και τέλος προσαρμόζω τις
ασκήσεις ώστε να έχουν μια προοδευτικότητα και να δουλεύουμε βήμα-βήμα όσα
εξηγούμεπ.χ. πρώτα σωστή στάση σώματος, μετά υποδοχή, έπειτα παιχνίδι με
συνεργασίεςκ.ο.κ.
Από την άλλη, στο σκι παρατηρώ από την αρχή ότι οι αθλητές/-ριες εμφανίζουν πάρα πολλή ένταση και ταχύτητα χωρίς να έχουν μάθει τις σωστές βασικές θέσεις, ισορροπία και έλεγχο.Αυτό φέρνει πτώσεις, τραυματισμούς και κακές συνήθειες που δύσκολα διορθώνονται αργότερα. Για την καθοδήγηση σε αυτές τις περιπτώσεις, επικεντρώνομαι στο βασικό stance (χαμηλά γόνατα, χαλαρά χέρια, κέντρο βάρους μπροστά). Πάντα προσπαθώ να εξηγώ ότι “η τεχνική στην αρχή είναι το κλειδί για την ταχύτητα αργότερα” και έτσι ξεκινάμε με αργές, ελεγχόμενες στροφές σε ήπιες πίστες πριν πάμε σε πίστες όπου θα χρειαστεί να αναπτύξουμε μεγαλύτερη ταχύτητα.
Holistic Approach: Πώς συνδυάζετε τεχνική, φυσική κατάσταση και ψυχολογία για να πετύχει ένας αθλητής τη μέγιστη απόδοση;Στο κομμάτι της τεχνικής, ο στόχος είναι η αυτοματοποίηση των κινήσεων ώστε να εκτελούνται χωρίς σκέψη, ακόμη και υπό πίεση. Για το σκοπό αυτό χρησιμοποιώ μικρά, επαναλαμβανόμενα drills που στην επέκτασή τους μπορεί να προσομοιώνουν στιγμές / φάσεις του αγώνα. Αυτό που με βοηθάει ώστε να γίνει ακόμη πιο αποτελεσματικό το έργο μου είναι η χρήση βίντεο, καθώς μου δίνει τη δυνατότητα να παρέχω ανατροφοδότηση στον αθλητή/-ρια και έτσι να αντιληφθεί το λάθος ή την αδυναμία πιο εύκολα ώστε να το διορθώσουμε μαζί.Για να συνδυάσω τη φυσική κατάσταση με το κομμάτι της τεχνικής, θα πρέπει το σώμα να “αντέχει” την τεχνική και να μπορεί να την εφαρμόζει στην ένταση του αγώνα.Προς επίτευξη αυτού του στόχου, σύμμαχοί μου είναι οπεριοδισμόςτης προπόνησης, η χρήση εξειδικευμένων ασκήσεων για το άθλημα και η συστηματική παρακολούθηση του προπονητικού φορτίου. Τέλος, για να μπορέσουν οι αθλητές/-ριες να αποδώσουν στο μέγιστο κάτω από πίεση που είναι και το ζητούμενο, θα πρέπει να έχω καλλιεργήσει νοοτροπία μάθησης, να έχουμε δουλέψει μαζί με διάφορες τεχνικές διαχείρισης άγχους, να εκτελούν συνεχώς ενέργειες στην προπόνηση που απαιτούν αυξημένη συγκέντρωση και να “χτίζω” καθημερινά την αυτοπεποίθηση τους μέσα από συζήτηση, δίνοντας χρόνο συμμετοχής και ελευθερία κινήσεων όπου απαιτείτε καθώς επίσης και δείχνοντας ενδιαφέρον για την εξέλιξή τους τόσο ως αθλητές όσο και ωςπροσωπικότητες έξω από τον αθλητισμό. Ο κάθε αθλητής / άνθρωπος αντιλαμβάνεται αργά ή γρήγορα πότε προσπαθεί κάποιος να τον βοηθήσει κι αν τον νοιάζεται πραγματικά. Εφόσον συμβεί λοιπόν κάτι τέτοιο και σε εμπιστευτεί, τότε θα μπορέσεις σαν προπονητής να πάρεις το 100% του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου